Den store styrkeprøven i ord og bilder
Fredag 13 juni
Siste finpuss av bil og henger sammen med medhjelpere Tom Møller og Sverre Paulsen. Etter fotografering av pressen reiste vi oppover. Første stopp var på Biri. Der plukket vi opp siste sykkellist Gun Merete Sviund. Hun skal sykle hele strekningen på en damesykkel uten gir, fra 1940. Det ble en lang kjøretur, særlig når vi tenker på at vi skal sykle samme veien tilbake.
Da vi ankom hotell Viktoria dukket det første problemet opp. Hengeren var for høy til å komme inn i garasjen. Dette ble ordnet med at vi fikk parkere i varemottaket.
Lørdag 14 juni
Endelig klare til å starte. Det var mange som glante rart, da vi forlot hotellet i finstasen. Representanter fra Trondheim sykkelklubb og TV 2 hadde møtt frem for å kaste litt glans over starten.
Syklet noen kilometer ut av sentrum før vi skiftet til hverdagsantrekk. Det er T-skjorte og olabukse med innsydd skumgummi.
Tempoet ut av byen var bra. Måtte sykle korte strekninger på motorveien, fordi det var vanskelig å finne andre alternativer.
Søndag 15 juni
Dette ble den lengste og tyngste etappen. Opp Drivdalen måtte vi trille en del. Kom opp på snaufjellet og passerte løypas høyeste punkt.
Det er mye fin natur. Når man sykler blir det bedre tid til å se seg omkring. Treffer mye folk som smiler, vinker og tar bilder. Jeg ble litt sår i skrittet, men dette grodde i løpet av uka.
Mandag 16 juni
Vi var litt spente på hvor mye etappen dagen før satt i kroppen. Kjente fort at kroppen fungerte like godt som før. Før nedkjøringen mot Dombås fikk vi hard motvind. Da var det bare å bite tennene sammen og trå til. Ned de bratte bakkene hang jeg et lite tre etter sykkelen som brems. Dette fungerte fint.
Tirsdag 17 juni
I dag hadde vi en del motvind. Til tider så mye at det var tungt å sykle på flatmark. Syklet litt omvei for å slippe å sykle på motorveien.
Så en gammel veltepetter i veikanten. Kan det være en konkurrent som har brutt? Sykkelen er hjemmelaget og har neppe noen historisk verdi.
Onsdag 18 juni
I dag fikk vi det første problemet med veltepetteren. Mistet en mutter på bakhjulet, slik at dette løsnet. Valgte derfor å bytte ut sykkelen med en reservesykkel, like før vi kom til Lillehammer.
Ble filmet av TV innlandet på Vingrom. Syklet videre til Biri, hvor vi parkerte hengeren. Tok syklene på sykkelstativet og kjørte tilbake til Lillehammer.
Torsdag 19 juni
Hadde pressekonferanse på Lillehammer før vi syklet videre. Nå måtte vi sykle lange strekninger på motorveien. Her var det mye dårlig asfalt på veiskulderen. Det var mange bilister som vinket og smilte. Men noen ble også sinte, tutet og viste oss fingeren.
Litt sør for Hamar ble vi stoppet av politiet. De skjønte problemene med alternativ vei, så vi fikk sykle videre til Minnesund.
Fredag 20 juni
I dag hadde Gun sitt eneste uhell. Hun veltet da hun svingte litt brått mot en skarp asfaltkant. Det endte med noen små skrubbsår og mye latter.
Når vi nærmet oss Oslo, måtte vi dessverre inn på motorveien igjen. Da vi pakket sammen, kom politiet. Da han så vi satt syklene på hengeren for å gi oss, var han fornøyd.
Jeg begynner å kjenne på kroppen at det har blitt mye sykling, men Gun er like sprek.
Lørdag 21 juni
Endelig blir jeg og min bror 50 år. Sto tidlig opp og kjørte opp resten av turen sammen med Gun. det var bare en mil igjen.
Syklet tett innpå mål før vi skiftet på oss finstasen. Måtte vente litt for å komme i mål til avtalt tid. Passerte målstreken ti på to som avtalt. Målpasseringen ble så hektisk, at det dessverre ikke ble tatt noen bilder.
Da vi kom i mål fikk vi blomster og medaljer. Vi var begge like spreke som da vi startet. Det var en deilig tur, men vi er glade for at den er over.
Vil til slutt takke alle som har hjulpet til. Mannskaper, sponsorer og alle som har muntret oss opp underveis.
HAR FORELØPIG IKKE PLANLAGT NESTE PROSJEKT.
Har en sykkel fra 1860 under restaurering. Kanskje en tur på denne?
Dagsetapper:
(tiden er inklusiv matpauser)
Dag 1 7,5 mil 7,5 timer
Dag 2 9,0 mil 9,0 timer
Dag 3 8,0 mil 7,0 timer
Dag 4 8,0 mil 7,5 timer
Dag 5 6,5 mil 6,5 timer
Dag 6 7,0 mil 6,0 timer
Dag 7 8,0 mil 7,5 timer
Dag 8 1,0 mil 0,5 timer