
Sykkelens utvikling
Den første sykkelen var oppfunnet på 1790 tallet. Det var et løpehjul. Den hadde ikke styring eller pedaler. Rundt 1820 laget man styring på forhjulet. Denne ble videreutviklet, til man i 1853 satt pedaler på forhjulet. Dette skjedde altså nøyaktig 150 år før jeg skal sykle Trondheim – Kristiania på veltepetter. På 1860 tallet begynte de å lage store framhjul, for å få opp farten. Disse syklene ble upraktiske i bruk og i 1876 ble det første patentet med kjede og utveksling til bakhjulet tatt ut. Etter det begynte syklene å ligne mer og mer på de vi har i dag. Velosipeder (Veltepetter) Ca.1860 begynte produksjonen av denne sykkeltypen. Det store hjulet var for å få større fart. Diameteren på hjulet ble tilpasset skritthøyden på brukeren. I enkelte land måtte man gå på kjøreskole for å få kjøpe sykkel. Da sykkelen kom med kompakt gummihjul, ble de så lydløse at det ble påbudt med ringeklokke. Lys var ofte en karbidlykt som hang festet i navet. På slutten kom det også varianter med kjedeoverføring for å kunne sitte lavere og syklene ble støere. Sykkelhistorie i Norge 1897 Første norske sykkel produsert på Kongsvinger Sykkelfabrikk 1882 Kristiania Velosipedklubb 1910 Norges Cycleforbund 1947 Syklistenes landsforening |